هراس افگنی و پیامد های ان برای منطقه:

امروز هراس افگنی یکی از تهدید های عمده  برای افغانستان وکشور های جهان شمرده می شود حضور بیست ساله نیرو های نظامی امریکا و ناتو زمینه را برای گسترش بیشتر گروه های دهشت افگن در افغانستان مساعد ساخت این گروه ها  پشتیبانی و حمایتی که از شبکه های استخباراتی منطقه بدست اوردند  روز به روز بر قوت خود افزوده  و رابطه ای خود را وسیع تر ساخته اند.

وزیرستان شمالی و جنوبی که در انطرف خط مرزی دیورند واقع است در طی بیست سال گذشته  بستر مناسبی برای رشد ؛ تجهیز و اموزش این گروه ها بوده و بر بنیاد اطلاعات نهاد های امنیتی مراکز این گروه ها در طی سالهای متمادی  در خاک پاکستان موقعیت داشته  و هر از گاهی از انجا برای انجام عملیات های هراس افگنی داخل افغانستان می شده اند .

مشهور ترین گروه شبه نظامی ایکه در مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان در سالهای متذکره فعالیت داشته عبارت از شبکه ای حقانی است که توسط مولوی جلال الدین حقانی یکی از قوماندانان دوره مجاهدین ایجاد شده و این گروه پس از سالهای ورود نیرو های امریکایی و ناتو به افغانستان دست به عملیات های گسترده و انتحاری  زده است . مقامات امریکایی شبکه حقانی را خانواده ای از جنایتکاران و قاچاقبران مرزی می نامند که بیشترین ثروت انها از قاچاق مواد مخدر ؛ ادم ربایی و قتل های هدفمند بدست امده است  و همچنان از این گروه به عنوان مرگبارترین گروه شورشی در افغانستان یاد میکنند و سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان یا ای اس ای را به حمایت گسترده از ان متهم میکند

 پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست سال گدشته  بر افغانستان نگرانی ها ی گسترده ای در مورد گسترش و جابجایی گروه های افراطی و هراس افگن در داخل کشور  افزایش یافته  و گفته می شود که این گروه ها قوت و توانایی بیشتر بدست اورده اند.

کشته شدن ایمن الظواهری  توسط پهباد های  امریکایی بتاریخ ۳۱ ماه جولای در شهر کابل ادعای طالبان مبنی بر قطع رابطه ای انها با گروپ های هراس افگن را  بی اعتبار ساخت تعهدی که انها در توافقات دوحه به جانب امریکا سپرده بودند

حضور اشکار تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان و فعالیت های پیهم انها در پاکستان سبب شد تا نیرو های نظامی پاکستان عملیات های مختلفی را در داخل خاک افغانستان انجام دهند به گونه ای مثال ما شاهد بمباران طیاره های نظامی پاکستان بر ولایات پکتیا ؛ خوست و کنر درین اواخر بوده ایم برعلاوه پهباد های پاکستانی همواره اهداف خود را در داخل افغانستان تعقیب نموده و انرا از بین  برده اند  چنانچه در ماه های گذشته چند تن از قوماندانان تحریک طالبان پاکستان  بنام های خالد عمر خراسانی حافظ دولت و مفتی حسن در ولایت پکتیکا و مولوی عقابی در کنر و یاسر وزیرستانی در کندهار هدف قرار گرفته و کشته شدند

هم اکنون در جنب گروه های یاد شده  گروه های دیگر هراس افگن   نیز در داخل کشور  فعال هستند مانند داعش شاخه ای خراسان  انصارالله ترکستان شرقی ؛ حزب التحریر  ؛ تحریک طالبان تاجکستان ؛ القاعده و غیره که تهدید مستقیم برای امنیت کشور شمرده میشوند.

 مسله ای مهم دیگریکه مایه ای نگرانی کشور های منطقه است مسله ای جنگ افزار هایست که از نیروهای امریکایی بدست طالبان رسیده است

گفته میشود جنگ افزار هاییکه از طرف نیرو های امریکایی وکشور های عضو ناتو و طالبان در طی بیست سال گذشته در افغانستان بکار رفته اکنون راه خود را به کشمیر تحت اداره ای هند گشوده که نگرانی های زیادی را در مورد افزایش ستیزه جویان در منطقه بوجود اورده است.

اداره ای ضد هراس افگنی هند در پی تحقیق و رد یابی یک بمی کنار جاده ایکه در مسیر یک بس که حامل زایرین هندو کار گذاشته شده بود میگوید که بر اثر این انفجارکه از راه دور کنترول میشده چهار مسافر کشته و حدود بیست و چهار تن دیگر زخمی شده اند گفته میشود که مسوولیت این حمله را گروپ از ستیزه جویان کشمیرکه چندان مشهورهم نیستند به عهده گرفته اند که این در نوع خود برای ازادی خواهان کشمیر پدیده ای تازه است.

در فبروری سال ۲۰۲۱ نیروهای امنیتی هند مقادیر زیاد این نوع بم ها را طی عملیات های گوناگون در کشمیر تحت اداره هند بدست اوردند گفته می شود که از نمونه ی این نوع بم ها توسط طالبان نیز در مقابل نیرو های خارجی در افغانستان استفاده میشد. منابع امنیتی هند میگویند که بدست امدن انواع مختلف این جنگ افزار ها که روی ان مارک و نشان نیرو های امریکایی بمشاهده میرسد میتواند به فال بد تعبیر شود . مناطق شمال شرقی افغانستان که با ناحیه ای شمال پاکستان هم مرز است نزدیک به کشمیر تحت اداره ای هند قرار دارد و این برای ستیزه جویان خیلی اسان است تا این جنگ افزار ها را به کشمیر منتقل کنند.

بعد از خروج عجولانه ای نیرو های امریکایی از افغانستان جنگ زده نیرو های امنیتی هند مقدار زیادی از جنگ افزار های امریکایی را که مشتمل بر تفنگ های اتومات ام ۲۴۹ تفنگ های اتومات ۵۰۹ تفنگ های اتومات ام ۴ و تفنگچه های ام ۱۹۱۱ را در مناطق مختلف کشمیر تحت اداره ای هند بدست اوردند .در فبروری سال گذشته اجی چاند پوره یکی از جنرال های بلند رتبه هند پذیرفت که اینگونه جنگ افزار ها و مهمات جنگی بطور وافر بدست ستیزه جویان کشمیر قرار گرفته است وی اضافه کرد که بیشتر این نوع سلاح ها در مناطق مرزی هند با پاکستان بدست امده است. یکی از مقامات عالیرتبه نظامی هند به خبرنگاران اظهار داشت که جنگ افزار های باقیمانده از نیرو های خارجی در افغانستان به وفرت در کشمیر به چشم میخورد سقوط حکومت کابل تاثیر قوی و ناگواری روی امنیت منطقه مخصوصا کشمیر گذاشته است حضور جنگجویان خارجی حتی در زمان خروج نیرو های شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ نیز به چشم میخورد شاید هم ما دوباره شاهد چنین کاری باشیم. در زمان خروج عساکر شوروی از افغانستان – ستیزه جویان اسلامی که از کشور های مختلف در منطقه حضور داشتند به کشمیر سرازیر شدند و با ستیزه جویان محلی کمک میکردند تاعلیه دولت هند بجنگند ستیزه جویانی که از افغانستان می امدند نیروی تازه ای به شورشیان کشمیر دادند که سبب منازعات بیشتری در منطقه شد.

در سال ۱۹۹۰ حدود دوهزار جنگجو توسط نیروهای امنیتی هند کشته و صد ها تن دیگرنیز اسیر شدند که یکتعداد از این جنگجویان از افغانستان – پاکستان و تعداد دیگری شان از اسیای میانه و کشور های افریقایی که عمدتا عرب تبار بودند .

مقامات امنیتی هند میگویند که پنجاه فیصد این جنگجویان باشنده گان اصلی کشمیر نیستند درحالیکه این ادعا از طرف جنگجویان کشمیر رد می شود .

حضور پر رنگ ستیزه جویان خارجی در کشمیر نگرانی های را در بین اقلیت های مختلف ساکن کشمیر مخصوصا هندو ها بوجود اورده است .

ارزان تارا پور یکی از کارشناسان امنیتی هند به خبرنگاران گفت که بدست امدن جنگ افزار های باقی مانده از امریکا و ناتو در منطقه قابل نگرانی است و این تهدید را هم باید جدی گرفت که بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبا ن در افغانستان عملیات های نظامی سخت تر و پیچیده تر گردیده است..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا